AnyTyme Ommen over bestelzuil: ‘Systeem staat als een dijk’

Vrijdag 06 November 2020

De bestelzuil is eind april bij AnyTyme Ommen geplaatst en staat er nu dus ruim een halfjaar. Het gaat om een dubbele zuil, dus gasten kunnen aan beide kanten een bestelling plaatsen. De zuil is van Jamezz, een relatief nieuwe speler op de markt. Het kassasysteem dat de ondernemers gebruiken, is van Lightspeed.

Alles geïntegreerd

AnyTyme Ommen is de pilotstore omdat Jolanda en William Roke al langere tijd bezig waren met bestelzuilen van verschillende partijen en er graag mee wilden testen. ‘Voor ons was het heel belangrijk dat alles met elkaar is geïntegreerd: bestelzuil, webwinkel en kassa. Dan hebben we overzicht en kunnen we bijvoorbeeld in één keer zien wat de totale omzet is. Ik kan het ook live bijhouden. En als er iets verandert in het menu, hoeven we het niet op drie plekken aan te passen.’

Systeem goed afstemmen

Het systeem dat je als ondernemer kiest, moet je zelf goed inregelen, weet Roke inmiddels. ‘Het is belangrijk dat je het systeem afstemt op jouw zaak. Ook moet je er goed op letten hoe je je items invoert en hoe dat er voor de gast uitziet. Je kunt bijvoorbeeld niet de afkortingen gebruiken die je voorheen op een keukenbon zette, want dat zien de mensen aan de zuil dan ook. Het kost even tijd om het goed neer te zetten maar als het klaar is, staat het als een dijk. Ook de kassadruk neemt af. Medewerkers kunnen daardoor ergens anders bijspringen.’

Vaker bijverkoop

Vaak wordt gezegd dat een bestelzuil bijverkoop en bevordert. Roke bevestigt dat. ‘Aan de kassa doen we al aan bijverkoop, maar niet altijd. Zeker niet als er bijvoorbeeld een lange rij staat. Ook wordt het visueel, ze zien de opties op het beeldscherm. Dan maken mensen gemakkelijker die keuze. En door op de informatieknop te drukken, kunnen ze bijvoorbeeld zien wat er allemaal op een bepaalde burger zit.’ Volgens Roke wordt er meer cola en appelsap verkocht, dat zijn drankjes met een meerprijs in de kinderbox. Ook de wat luxere kipschnitzels worden meer verkocht in plaats van ‘gewone’ schnitzels.

Bezorgers zijn adviseurs

Roke zorgt er ook voor dat mensen aan de zuil uitleg krijgen als dat nodig is. ‘Omdat we 15-jarigen niet meer als maaltijdbezorger mogen inzetten, zijn die nu actief in de zaak. Ze maken tafels en stoelen schoon, wijzen de mensen hun plekje aan en adviseren bij de zuil als mensen er niet uitkomen.’

Gasten die een bestelling op de zuil hebben geplaatst, krijgen een bon en kunnen een buzzer pakken. ‘Afhankelijk van de drukte kunnen ze vervolgens in de zaak, buiten of in de auto wachten.’

Meer hamburgers en luxe kroketten

Ook formulemanager Han Wonink is enthousiast over de bestelzuil. ‘Wij zien succes in vernieuwing en gemak. Alle systemen komen samen en je ziet je resultaten met één druk op de knop. De bestedingen via de webshop zijn hoger en we merken dat er een verschuiving plaatsvindt van standaard friet en snacks naar bijvoorbeeld hamburgers, loaded fries en andere snacks zoals de sitostick of berenhap en luxere kroketten. Dat komt doordat mensen rust hebben om te kiezen, maar ook doordat ze het hele aanbod in één opslag op het beeldscherm zien.’

Vooral jongeren gebruiken de zuil

En hoe reageren de gasten van AnyTyme Ommen? Roke: ‘Een bestelzuil is vrij nieuw hier in de regio. In het algemeen zien we dat mensen die bij McDonald’s komen er al aan gewend zijn. Anderen, vaak mensen vanaf een jaar of 40, zijn voorzichtiger en willen liever naar de kassa. En dan kan nog steeds. In de zomer hadden we vier kassapunten. Zo konden we de mensen tijdens drukte mooi spreiden in de zaak. In de zomer zagen we dat drie van de tien voor de zuil kozen. Vooral gezinnen en opa’s en oma’s met kinderen. Het wordt een soort samenspel aan het scherm.’

Van complete luxe tot tafelmodel

Volgens Roke is de zuil met de software een investering van ongeveer 10 duizend euro. Dat is de meest luxe variant waar alles in zit: het kassasysteem, de webshop en de dubbele zuil. Ondernemers kunnen ook kiezen voor een enkele zuil, een unit aan de wand of een tafelmodel.

Animo bij AnyTyme

Volgens Wonink is pas na een jaar goed te zien wat het echte effect is op de omzet. Wel is er al animo voor de zuil bij andere AnyTyme-leden. Op dit moment lopen er gesprekken met vier ondernemers over de bestelzuil.

Het bedrijf Jamezz heeft deze mooie oplossing mogen leveren. We zijn uitermate trots op dat Jamezz onze zuilen toepast.  

Meer informatie

Wil je meer informatie over bestelzuilen? Klik dan hier of neem contact op met Prestop.

 

Bezoek nu

ons Interactieve Experience Center.

Prestop heeft het grootste Interactieve Experience Center van Europa. Je bent van harte welkom in onze showroom, op Ekkersrijt 4611 in Son en Breugel, waar we je op veilige afstand al onze oplossingen kunnen tonen.

Liever online? Via meer dan 16 webcams en een persoonlijke cameraman laten we je meekijken, "meelopen" met onze specialisten die door ons Interactieve Experience Center lopen. Live worden de beelden getoond en kun je direct vanuit thuis/werk vragen stellen.

Boek nu een afspreek:

plan een (digitale) rondleiding