RESELLERS GEZOCHT

AnyTyme Ommen over bestelzuil: ‘Systeem staat als een dijk’

AnyTyme Ommen heeft een dubbele Luminant zuil, dus gasten kunnen aan beide kanten een bestelling plaatsen. De applicatie is van Jamezz. Het kassasysteem dat de ondernemers gebruiken, is van Lightspeed.

Alles bij elkaar gebracht

AnyTyme Ommen is de pilotstore omdat Jolanda en William Roke al langere tijd bezig waren met bestelzuilen van verschillende partijen en er graag mee wilden testen. ‘Voor ons was het heel belangrijk dat alles met elkaar is geïntegreerd: bestelzuil, webwinkel en kassa. Dan hebben we overzicht en kunnen we bijvoorbeeld in één keer zien wat de totale omzet is. Ik kan het ook live bijhouden. En als er iets verandert in het menu, hoeven we het niet op drie plekken aan te passen.’

Systeem goed afstemmen

Het systeem dat je als ondernemer kiest, moet je zelf goed inregelen, weet Roke inmiddels. ‘Het is belangrijk dat je het systeem afstemt op je zaak. Ook moet je er goed op letten hoe je de items invoert en hoe dat er voor de gast uitziet. Je kunt bijvoorbeeld niet de afkortingen gebruiken die je voorheen op een keukenbon zette, want dat zien de mensen aan de zuil dan ook. Het kost even tijd om het goed neer te zetten, maar als het klaar is, staat het als een dijk. Ook de kassadruk neemt af. Medewerkers kunnen daardoor ergens anders bijspringen.’

Vaker bijverkoop

Vaak wordt gezegd dat een bestelzuil bijverkoop en bevordert in een QSR. Roke bevestigt dat. ‘Aan de kassa doen we al aan bijverkoop, maar niet altijd. Zeker niet als er bijvoorbeeld een lange rij staat. Ook wordt het visueel, ze zien de opties op het beeldscherm. Dan maken mensen gemakkelijker die keuze. En door op de informatieknop te drukken, kunnen ze bijvoorbeeld zien wat er allemaal op een bepaalde burger zit.’ Volgens Roke wordt er meer cola en appelsap verkocht. Dat zijn drankjes met een meerprijs in de kinderbox. Ook de wat luxere kipschnitzels worden meer verkocht in plaats van ‘gewone’ schnitzels.

Bezorgers zijn adviseurs

Roke zorgt er ook voor dat mensen aan de zuil uitleg krijgen als dat nodig is. ‘Omdat we 15-jarigen niet meer als maaltijdbezorger mogen inzetten, zijn die nu actief in de zaak. Ze maken tafels en stoelen schoon, wijzen de mensen hun plekje aan en adviseren bij de zuil als mensen er niet uitkomen.’

Gasten die een bestelling op de zuil hebben geplaatst, krijgen een bon en kunnen een buzzer pakken. ‘Afhankelijk van de drukte kunnen ze vervolgens in de zaak, buiten of in de auto wachten.’

Meer hamburgers en luxe kroketten

Ook formulemanager Han Wonink is enthousiast over de bestelzuil. ‘We zien succes in vernieuwing en gemak. Alle systemen komen samen en je ziet je resultaten met één druk op de knop. De bestedingen via de webshop zijn hoger en we merken dat er een verschuiving plaatsvindt van standaard friet en snacks naar bijvoorbeeld hamburgers, loaded fries net als andere snacks zoals de sitostick of berenhap en luxere kroketten. Dat komt doordat mensen rust hebben om te kiezen, maar ook doordat ze het hele aanbod in één opslag op het beeldscherm zien.’

Vooral jongeren gebruiken de zuil

En hoe reageren de gasten van AnyTyme Ommen? Roke: ‘Een bestelzuil is vrij nieuw hier in de regio. In het algemeen zien we dat mensen die bij McDonald’s komen er al aan gewend zijn. Anderen, vaak mensen vanaf een jaar of veertig, zijn voorzichtiger en willen liever naar de kassa. En dan kan nog steeds. In de zomer hadden we vier kassapunten. Zo konden we de mensen tijdens drukte mooi spreiden in de zaak. In de zomer zagen we dat drie van de tien voor de zuil kozen. Vooral gezinnen en opa’s en oma’s met kinderen. Het wordt een soort samenspel aan het scherm.’

Meer informatie

Wil je meer informatie over de bestelzuilen of andere interactieve oplossingen?

Neem dan contact op met Prestop. Tel: 0499-367 606  |  E-mail: verkoop@prestop.nl  |  Vul het contactformulier in.

Van complete luxe tot tafelmodel

Volgens Roke is de zuil met de software een investering van ongeveer tien duizend euro. In principe heeft hij twee zuilen in één met de meest luxe variant waar alles in zit: het kassasysteem, de webshop en de dubbele zuil. Ondernemers kunnen ook kiezen voor een enkele zuil, een unit aan de wand of een tafelmodel.

Belangstelling bij AnyTyme

Er is flinke belangstelling voor de zuil bij andere AnyTyme-leden. Op dit moment lopen er gesprekken met vier ondernemers over de bestelzuil.

Bezoek nu

ons Interactieve Experience Center.

Prestop heeft het grootste Interactieve Experience Center van Europa. Je bent van harte welkom in onze showroom, op Ekkersrijt 4611 in Son en Breugel, waar we je al onze oplossingen kunnen tonen.

Liever online? Onze specialisten lopen graag met de iPhone met Zoom door ons Interactieve Experience Center. Live worden de beelden getoond en kun je direct vanuit thuis/werk vragen stellen.

Boek nu een afspraak