Prestop infozuil op Schiphol: het nieuwe toevluchtsoord voor radeloze reizigers

Maandag 15 Juli 2019

Schiphol gaat haar drukste zomer aller tijden tegemoet. Achter de schermen werken duizenden mensen om ieders vakantie toch op tijd te laten beginnen.

Als een modern mini-Stonehenge staat sinds kort middenin Lounge 2 een cirkel informatiezuilen waarmee Schiphol reizigers op weg wil helpen. Op drie andere plekken staan er nog meer.

De self-service informatiepunten vervangen sinds 1 april de bemande Schipholgele informatiebalies, die decennialang het toevluchtsoord waren voor radeloze reizigers.

De belangrijkste vraag – waar is mijn gate? – wordt automatisch beantwoord als de instapkaart bij de informatiezuil is gescand. Voor het antwoord op ingewikkelde vragen kan via de zuil contact worden gezocht met een medewerker die kilometers verderop paraat is, in Amsterdam Overamstel.

Via infozuil kan de reiziger een MPA oproepen  

Dan zijn er nog ‘MPA’s’, de mobiele persoonlijke assistenten, die in ploegendienst op afroep beschikbaar zijn. Ze zwerven spiedend door de terminal. Dreigt het echt mis te lopen, dan spoedt een MPA zich naar de zuilen om noodhulp te bieden. “Dat gebeurt nu een paar keer per dag,” zegt Marian Walchenbach, in stemmig Schipholblauw uniform gekleed, maar in dienst van het Amsterdamse callcenterbedrijf Riff. “De agent in het callcenter staat in contact met ons, die kan ons sturen. Het grote voordeel is dat je dan met de reiziger kunt meelopen.” Het is voor de MPA’s een uitdaging de moeilijke zaken eruit te halen. “Voor je het weet ben je alleen maar simpele vragen aan het beantwoorden,” zegt Walchenbach. “We zijn er eigenlijk voor als het complex wordt. Op het moment dat je hier rondloopt, vis je die mensen er ook meteen uit.”

Dag en nacht hulp met informatiezuilen, social media en mobiele persoonlijke assistenten

De komst van de informatiezuilen naar Schiphol had heel wat voeten in de aarde. Informatiemedewerkers die soms meer dan twintig jaar op de luchthaven werkten, voelden zich op een zijspoor gezet, vervangen door technologie en goedkoper callcenterpersoneel.

Ook vanwege alle regels over aanbestedingen had het toch niet anders kunnen worden aangepakt, zegt operationeel directeur Miriam Hoekstra-van der Deen van Schiphol. Informatiezuilen, sociale media en de mobiele persoonlijke assistenten als laatste toevlucht, sluiten volgens haar beter aan bij de wensen van de reizigers.

“Mensen willen dag en nacht hulp, op de manier waarop ze gewend zijn deze te vragen. Via de telefoon, sociale media of live. Voorheen moesten de informatiemedewerkers achter hun balie blijven. Dat is niet van deze tijd.”

“Het mooie van deze informatievoorziening is dat er altijd iemand helemaal met je mee kan lopen. Dat was in het oude systeem niet het geval, toen moest de balie bemand blijven. Zo kunnen we juist de passagiers helpen die hulp echt nodig hebben.”

Prestop levert Schiphol informatiepunten

We hebben het selfservice informatiepunt ontworpen en om de organische vorm te realiseren is gekozen voor een zuil gemaakt van staal die bekleed is met HI-MACS. Prestop heeft het 32” PCAP-touchscreen en alle randapparatuur zoals de barcode scanner, microfoon, raamspeakers en webcam netjes achter glas ingebouwd. De web-based software van Schiphol wordt veilig getoond via SiteKiosk. Het resultaat: een uniek selfservice informatiepunt voor Schiphol. Meer weten? Klik hier voor de case.

Schiphol Self Service Kiosk Informatiezuil

Schiphol selfservice informatiepunt

Bekijk de video van Schiphol over de nieuwe informatiezuilen.

ga naar case

Meer informatie

Wil je meer informatie over informatiezuilen, interactieve informatiepunten of self-service kiosken?

Neem dan contact op met Prestop. Tel: 0499-367 606  |  E-mail: verkoop@prestop.nl

Bron: Parool

Bezoek ons

Interactive Experience Center.

Je bent altijd welkom in het grootste Interactive Experience Center van Europa. Meer dan 60 interactieve oplossingen staan voor klaar om te bekijken en te proberen. Onze productmanagers en adviseurs staan voor je klaar, met als doel om ook voor jou een oplossing te bieden. Het Interactive Experience Center bevindt zich op Ekkersrijt 4611, Son en Breugel en is op afspraak ook buiten de normale kantooruren te bezoeken!

 

bezoek de showroom