Prestop touchscreens onderdeel van fygital-strategie Intergamma
“Fygital is echt iets anders dan omnichannel”, zegt Ingmar Hensbergen. “Het is het ‘blenden’ van online en offline – van digitaal en fysiek – in één moment. Dus niet dat de klant ’s avonds online je webshop bezoekt en de volgende dag je fysieke winkel. Dat is omnichannel.” Online chatten met medewerkers uit de winkel, bestelzuilen, digitale schaplabels én de werkbank van Karwei zijn mooie voorbeelden van de connectie tussen online en de winkelvloer.
Online als eerste kanaal
De eerste Gamma-winkel was afgekeken van een concept uit Amerika en vooral op de zzp’ers gericht. Maar al snel bleek de winkel ook particulieren te trekken die meer advies nodig hadden. Zo is advies en hulp een rode draad in de tijdslijn die Hensbergen schetst. Op die tijdlijn gaat Gamma in 2011 voor het eerst online met een catalogus van 100 producten. “Dat was eigenlijk alleen maar een Excel”, zegt hij. In 2013 ging de eerste webshop van Gamma live, in 2014 die voor Karwei en Gamma in België. “En inmiddels hebben we een heuse e-commerce-omgeving met een omzet van meer dan € 100 miljoen.” Online is voor Intergamma niet alleen een verkoopkanaal, benadrukt Hensbergen. “Het is hét belangrijkste kanaal waarmee klanten ons benaderen. Ruim 80% van onze klanten begint online met zijn oriëntatie. We hebben dan ook 3 miljoen bezoekers per week op onze websites.” In een eerder interview gaf Hensbergen al aan dat iets simpels als de voorraad-check een enorm veelgebruikte functionaliteit is. Consumenten zoeken een product online, checken of het in de winkel op voorraad is en stappen dan pas in de auto. “Staat een product dus niet online, dan heb je geen sales. Niet online, maar ook niet in de winkel.”
Karwei’s touchscreen tafel als werkbank
Een ander voorbeeld van ‘Fygital retail’ is de werkbank van Karwei. De winkel in Uden was de eerste in Karwei’s Q-format en had een touchscreen dat je kan helpen met de keuze van je woninginrichting. Inmiddels staat de nieuwste versie in Amersfoort. Die is helemaal geïntegreerd. Je kunt je kamer tekenen en stalen van behang, verf en vloerbedekking inscannen en in de tekening laden om te zien hoe het samen past. Je kunt zelfs bepaalde artikelen uit de webshop kiezen en in je virtuele kamer plaatsen. Denk straks aan tafels, kasten en deuren. Hensbergen: “Klanten kunnen zelf de weg vinden, maar onze medewerkers kunnen ook helpen. Soms hebben we zelfs stylisten op de vloer die mee kunnen helpen. Als de klant gereed is, kan hij een moodboard van de combinatie die hij heeft samengesteld printen. Die kan hij thuis nog eens op zijn gemak bekijken. Daar kan hij hem ook met zijn mobiel inscannen en zo weer in de online omgeving terechtkomen om verder te puzzelen of direct artikelen te bestellen”.
Digitale prijskaartjes
De digitale prijskaartjes hebben veel voordelen. Zo maken ze een flexibel prijsbeleid mogelijk, verlagen ze de kosten en handling van de papieren prijskaartjes, verminderen ze ‘gedoe’ aan de kassa en maken ze de connectie tussen online en het fysieke schap. “Op de digitale prijskaartjes kunnen we bijvoorbeeld ook soortgelijke producten laten zien uit onze voorraad of reviews vanaf de webshop.” Met een nieuwe generatie digitale schapkaartjes (flash) kan Intergamma straks medewerkers en/of klanten met een lichtsignaal naar een schap dirigeren voor een voorraadcheck. Ook is betalen aan het schap – in plaats van aan de kassa – straks mogelijk.
Meer dan een speeltje
“We merken dat klanten dit soort tools steeds meer gaan gebruiken. Het is echt meer dan een speeltje, zeker voor de jongere generatie. Hoe jonger, hoe gemakkelijker ze er zelf mee aan de slag gaan.” Mooie systemen dus, die kansen bieden bij de moderne consument. Toch zijn er de nodige uitdagingen voor een bedrijf als Intergamma om dit grootscheeps te implementeren. Hensbergen: “De investeringen zijn hoog en de systemen en processen moeten gekoppeld zijn. ‘Close the loop’ noemen wij dat intern. Goede data zijn een voorwaarde voor dit soort technologie, net als de adoptie door onze klanten en onze medewerkers. En de techniek gaat heel snel. Daardoor verwachten we dat kosten zullen dalen, maar dat je ook steeds moet blijven vernieuwen om bij te blijven. Maar wij denken dat dit de weg naar de toekomst is. Door online en offline te blenden kunnen we concurreren met partijen als bol.com. Want consumenten zijn onzeker en wij hebben de kennis en de ervaring waarmee we ze kunnen helpen om die klus te klaren.”
Meer informatie
Wil je meer informatie over touchscreen tafels, touchscreens of andere interactieve oplossingen?
Neem dan contact op met Prestop. Tel: 0499-367 606 | E-mail: verkoop@prestop.nl
Bron: Marc Nelissen van Vakblad Mix
Bezoek nu
ons Interactieve Experience Center.
Prestop heeft het grootste Interactieve Experience Center van Europa. Je bent van harte welkom in onze showroom, op Ekkersrijt 4611 in Son en Breugel, waar we je al onze oplossingen kunnen tonen.
Liever online? Onze specialisten lopen graag met de iPhone met Zoom door ons Interactieve Experience Center. Live worden de beelden getoond en kun je direct vanuit thuis/werk vragen stellen.